Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..
Harini kawan-kawan saya akan share kan tentang sistem gadaian dalam islam atau dikenali sebagai 'Ar Rahnu'..
DEFINISI, PENGERTIAN , HUKUM DAN RUKUN AR-RAHNU
Definisi dari sudut syarak:
Ar-Rahnu
dari sudut syarak merujuk kepada satu barang yang berharga dijadikan
sebagai sandaran yang terikat dengan hutang bercagar yang boleh dibayar
dengannya sekiranya hutang tersebut tidak dapat dijelaskan.
Definisi dari sudut bahasa:
Ar-Rahnu dari sudut bahasa bermakna mantap dan berkekalan.
Misalnya, keadaan yang mantap ataupun ia bermakna tahanan,
Misalnya, keadaan yang mantap ataupun ia bermakna tahanan,
seperti firman Allah S.W.T. yang bermaksud:
“Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya………….”
(Surah al-Muddaththir 74:38)
“Tiap-tiap diri terikat, tidak terlepas daripada (balasan buruk bagi amal jahat) yang dikerjakannya………….”
(Surah al-Muddaththir 74:38)
PENGERTIAN , HUKUM DAN RUKUN AR-RAHNU
PENGERTIAN
Ahmad
Azhar Basyir – mentakrifkan Ar-Rahnu sebagai “menjadikan suatu benda
yang bernilai menurut pandangan syara” sebagai tanggungan hutang dengan
adanya benda yang menjadi tanggungan itu seluruh atau sebahagian hutang
dapat diterima”
H.M
Arsjad Thalib Lubis – mentakrifkan Ar-Rahnu sebagai “menjadi suatu
barang yang berupa harta dan ada harganya jadi jaminan hutang dan ia
akan dijadikan pembayarannya jika hutang itu tidak dapat dibayar”
Abdul
Rahman Al-Jaziri – menerangkan bahawa Ar-Rahnu menurut syara’ bererti ”
menjadikan barang yang ada harganya menurut pandangan syara’ sebagai
jaminan kepercayaan hutang piutang. Dalam erti seluruh hutang atau
sebahagiannya dapat diambil, sebab sudah ada barang jaminan tersebut.
Kesimpulannya:
Ar-Rahnu boleh ditakrifkan sebagai keadaan di mana penghutang atau
penerima pinjaman menyandarkan barangan kepunyaan sebagai jaminan kepada
hutang atau pinjaman yang diterima daripada pemiutang atau pemberi
pinjaman
HUKUM
Firman
Allah SWT – “Dan jika kamu sedang dalam perjalanan (lalu kamu
berhutang) dan tiada memperolehi penulis, maka boleh diserahkan sahaja
jaminan yang dapat dipegang (Al-Baqarah : ayat 283)
Dalam
sebuah Hadis – “Bahawasanya Nabi saw menggadaikan (Rahn) diran (baju
besi) kepada seorang Yahudi yang bernama Abusy Syahmi atas pinjamannya
sebanyah 30 sha gandum untuk keluarganya.” (Riwayat Al-Bukhari dan
Muslim)
Dalam
sebuah Hadis – “Dari Aisyah r.a yang bermaksud Nabi s.a.w pernah
membeli makanan dari seorang yahudi dengan harga yang dihutang. Sebagai
tanggungan atas hutangnya itu Nabi s.a.w menyerahkan baju besinya”
(Riwayat Al-Bukhari)
Dalam
sebuah Hadis – “Dari Ibnu ‘Abbas r.a. yang bermaksud ketika Nabi s.a.w.
wafat, baju besinya masih dalam keadaan menjadi tanggungan hutang 20
sha’ (+ 50 kg) bahan makanan yang dibelinya untuk nafkah keluarganya”
(Riwayat Tirmidzi)
RUKUN
Hukum Ar-Rahnu mengandungi 5 perkara:
1. Penggadai atau orang yang menggadai; iaitu orang yang berhutang
2. Penerima gadaian atau pemegang gadai; iaitu pihak yang memberi pinjaman
3. barang gadaian; iaitu barang yang berharga yang dipunyai dan dalam kawalan penerima pinjaman
4. Tanggungan gadaian; iaitu jumlah yang berhutang
5. Sighah atau perjanjian; iaitu perjanjian berkaitan pinjaman/ hutang dan gadaian
2. Penerima gadaian atau pemegang gadai; iaitu pihak yang memberi pinjaman
3. barang gadaian; iaitu barang yang berharga yang dipunyai dan dalam kawalan penerima pinjaman
4. Tanggungan gadaian; iaitu jumlah yang berhutang
5. Sighah atau perjanjian; iaitu perjanjian berkaitan pinjaman/ hutang dan gadaian
Untuk entri yang akan datang, saya akan kongsikan antara kelebihan-kelebihan sistem Ar Rahnu ini...
Sebarang pertanyaan sila hubungi saya segera :)
Hafify Zulhaimy Hashim 012 632 4320
Sekian...
No comments:
Post a Comment